El poder a l’ombra del 14F

  • El poder a l’ombra del 14F

    spins14F

    Ja ha passat la campanya de les eleccions al Parlament del 14F de 2021, i tots els focus han girat cap els candidats… Però ja sabeu que jo soc de mirar el backstage, entre bambolines. Aquí alguns dels spin doctors, dels assessors que, amb diferents perfils, han marcat la campanya dels partits que han concorregut amb més opcions d’obtenir representació en aquests comicis:

    PSC-PSOE: El cap de Gabinet de Salvador Illa al Ministeri, Víctor Francos (anys enrere, havia fet igual amb Pere Navarro), n’ha estat el cap de campanya oficial. Però el gran estrateg de Pedro Sánchez a Moncloa, Iván Redondo, ha estat el cervell rere la tria de candidat i la seva campanya.

    ERC: Una figura d’spin interessant també és la del dircom. En aquest cas, Marçal Sarrats, periodista que va ser mà dreta d’Àngels Barceló a la SER i després també dircom d’Ernest Maragall a Govern i en campanya per l’alcaldia de Barcelona, ha estat peça clau per a Pere Aragonès, de qui fa uns mesos en va passar a ser també dircom a Govern.

    JUNTS: Si alguna persona rere un dels candidats del 14F respon fidelment a la idea de “mà dreta” aquest és Francesc de Dalmases, diputat i home de la màxima confiança de Laura Borràs, a qui per exemple vam veure aconsellant-la en els descansos dels debats televisius durant la campanya i ben a prop seu en el míting final.

    VOX: El secretari d’organització del partit ultra a Barcelona, Jordi de la Fuente, també ha estat el principal assessor del candidat Ignacio Garriga, i durant la campanya va ser notícia perquè La Marea va publicar un vídeo d’ell en un concert nazi fent la salutació feixista. Típic moment spincident.

    CUP: Sempre mirant de fer diferent al conjunt de partits, els anticapitalistes no van voler comptar amb un cap de campanya com a tal. En aquest sentit, Maria Rovira i Edgar Fernàndez, del comitè nacional, comptaven com els responsables polítics del secretariat. Van presentar la campanya junt amb la candidata Dolors Sabater.

    COMUNS: La periodista Ariadna Cortés, seduïda com ella mateixa diu “pel cantó fosc” de la política, ha estat la responsable de comunicació de la candidata Jéssica Albiach. Ja comptava amb experiència prèvia en campanyes, fa tres anys amb Xavier Domènech, amb especialització en la relació amb els mitjans.

    CS: Del director de la campanya i vicesecretari primer de Ciutadans, Carlos Cuadrado, els crítics del partit ja n’han demanat la dimissió després de la pèrdua de 30 diputats. N’han exigit la seva dimissió i la del candidat Carlos Carrizosa, esclar.

    PP: Juan Milián ha estat el cap de campanya del considerat com a candidat revelació d’aquests comicis, Alejandro Fernández. És politòleg, ha estat diputat al Parlament de Catalunya i és autor del llibre Los nuevos liderazgos políticos (Editorial UOC, 2010).

    PDeCAT: Va aterrar-hi quan la maquinària ja estava en marxa, i ho va fer amb el difícil repte de fer remuntar un partit que afrontava unes eleccions just després de separar-se de Carles Puigdemont, i amb una candidata, Àngels Chacón, que havia estat consellera del Govern però que era poc coneguda (com la majoria de consellers). Verónica Fumanal va acceptar el repte i ha fet una feina molt interessant d’impuls de la cap de cartell, això sí, sense premi en forma de representació al Parlament.